ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΙΣΑ ΓΙΑ ΝΕΟ ΝΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ 07122022 (pdf)
Αγαπητά μέλη και φίλοι.
Την Δευτέρα 5/12, μετά από επίμονο αίτημα μας, κάλεσε η ΕΟ.ΦΙΛΠΑ τα σωματεία-μέλη της για ενημέρωση και διάλογο. Στο κλείσιμο της συνεδρίασης ζητήσαμε με έντονο τρόπο ένα ανακοινωθέν προς τα σωματεία-μέλη, ώστε να υπάρχει θεσμική ενημέρωση προς τον κόσμο του ιστορικού αυτοκινήτου. Κάτι τέτοιο δεν είδαμε να γίνεται δεκτό, ούτε έχει εκδοθεί μέχρι στιγμής κάποιο ανακοινωθέν, αλλά ούτε είδαμε τα λοιπά παρευρισκόμενα σωματεία να συμμερίζονται την άποψη μας. Μας κάνει εντύπωση αυτή η στάση, που γεννά πολλά ερωτηματικά για το ποιος τελικά ενδιαφέρεται και αγωνιά για τα τεκταινόμενα που αφορούν το ιστορικό όχημα. Ο ΣΙΣΑ αφουγκραζόμενος την αγωνία του κόσμου και δεχόμενος καθημερινά πλήθος τηλεφωνημάτων, θεωρεί υποχρέωση του να κωδικοποιήσει τα συζητηθέντα της εν λόγω συνεδρίασης και να προχωρήσει σε ενημέρωση των μελών και των φίλων του.
Ας ξεκινήσουμε με μία αναδρομή.
Το 2017 μετά από καταστροφικές επαφές των φορέων, δημοσιεύεται η ανεκδιήγητη ΚΥΑ της υπουργίας Σπίρτζη που παραλίγο να βάλει ταφόπλακα στα Ιστορικά Οχήματα. Το 2019 βγαίνει νέα ΚΥΑ 82350-3809 της υπουργίας Καραμανλή η οποία ισχύει έως σήμερα και μας επιτρέπει να κινούμαστε εργάσιμες μέρες & ώρες για δικαιολογημένο συνεργείο, κάθε Κυριακή εντός Περιφερειακής Ενότητας (πχ. Αττικής) και φυσικά στις εκδηλώσεις. Κάποιοι φορείς προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν τα περιβόητα ΠΚΙΟ με τα πενηντάρικα της ντροπής, αλλά στοχευμένες ενέργειες τους ανάγκασαν να ανακαλέσουν και να παραδεχθούν ότι τα μόνα απαραίτητα πιστοποιητικά είναι τα ήδη εκδοθέντα και έτσι συνεχίζουμε μέχρι σήμερα.
Στις 5/11/2021 δημοσιεύεται ο Νόμος 4850/2021 για μετάβαση σε Κρατικές Ιστορικές Πινακίδες, η έναρξη ισχύος του οποίου καθορίζεται στους 18 μήνες από την δημοσίευση του, δηλαδή στις 5/5/2023. Στις 9/1/2022 δημοσιεύεται η Υπουργική Απόφαση 341900, την οποία αντιλαμβανόμαστε ως προετοιμασία για τη μετάβαση στο νέο νόμο. Σε αυτήν την Υπ. Απόφαση αναφέρεται σαφώς ότι μόνοι αρμόδιοι για πιστοποίηση είναι η ΕΟ.ΦΙΛΠΑ, η ΟΜΑΕ και η ΑΜΟΤΟΕ. Σε αυτήν τη φάση να διευκρινίσουμε ότι μέχρι τις 5/5/2023 ο τρόπος πιστοποίησης, έκδοσης πινακίδων και κυκλοφορίας παραμένει αυτός της ΚΥΑ 82350-3809/2019! Πιθανολογούμε ότι μέχρι τις 5/5/2023 θα δοθούν διευκρινίσεις σχετικά με την έναρξη εφαρμογής του Ν. 4850/2021 καθώς & μία περίοδος συμμόρφωσης &ι πιθανόν κάποια παράταση.
Τι συζητήθηκε στη συνεδρίαση της ΕΟ.ΦΙΛΠΑ στις 5/12/2022;
Τα πιο σημαντικά σημεία της συζήτησης ήταν:
Α. Ποια θα είναι η διαδικασία χαρακτηρισμού και χορήγησης πινακίδων για τα οχήματα που θα χαρακτηρισθούν μετά τις 5/5/2023;
Β. Ποια θα είναι η διαδικασία χορήγησης πινακίδων μετά τις 5/5/2023 για τα ήδη χαρακτηρισμένα οχήματα;
Γ. Ποια έγγραφα μεταβίβασης είναι αποδεκτά για τα οχήματα, όπου ο σημερινός κάτοχος δεν είναι ο ίδιος με τον ιδιοκτήτη που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας και είτε τελούν σε καθεστώς προσωρινής ακινησίας, είτε έχουν διαγραφεί προσωρινά στο παρελθόν;
Όσον αφορά την περίπτωση Α δηλ. για οχήματα που θα χαρακτηρισθούν μετά τις 5/5/2023 είναι σαφές ότι:
- Πιστοποιούν ΜΟΝΟΝ η ΕΟ.ΦΙΛΠΑ, η ΟΜΑΕ και η ΑΜΟΤΟΕ και χορηγούν Βεβαίωση Χαρακτηρισμού
- Τα οχήματα πρέπει να περάσουν ΚΤΕΟ.
3α. Οι κάτοχοι πρέπει να διαγράψουν το όχημα – άρθρο 34 παρ.1 νέου νόμου – από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και πιθανολογούμε ότι θα εγγραφούν σε νέο Μητρώο Ιστορικών Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
3β. Για να μπορέσει να γίνει η Οριστική Διαγραφή απαιτείται Βεβαίωση περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας. Τα οχήματα τα οποία τελούν σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας, προκειμένου να διαγραφούν, υποβάλλεται από τους κατόχους αυτών, βεβαίωση της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. περί φορολογικής ακινησίας.
3γ. Συζητήθηκε ότι οχήματα που έχουν διαγραφεί στο παρελθόν, αυτών η διαγραφή θα είναι αρκετή & αποδεκτή. Σύμφωνα με αυτά που συζητήθηκαν εξαιρούνται οι αποσύρσεις και τα Ο.Τ.Κ.Ζ.
- Καταβολή Τέλους Αδείας
- Καταβολή Τελών Κυκλοφορίας Ιστορικών Οχημάτων (από 25€ έως 200€). Τα οχήματα άνω των 45 ετών εξαιρούνται.
- Χορηγείται Άδεια Κυκλοφορίας 5ετούς ισχύος.
- Παραλαβή νέων κρατικών ιστορικών πινακίδων.
Βάσει του άρθρου 37 του νέου νόμου κατανοούμε ότι θα κυκλοφορούμε ελεύθερα.
Στην περίπτωση οχημάτων των οποίων ο σημερινός κάτοχος δεν είναι ο ίδιος με τον ιδιοκτήτη που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας και τελούν σε καθεστώς προσωρινής ακινησίας, δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι ένας μη ιδιοκτήτης θα μπορέσει να διαγράψει εύκολα κάτι που στα αρχεία της ΑΑΔΕ φαίνεται ως περιουσιακό στοιχείο άλλου. Γι αυτό το λόγο συνιστούμε στους μελλοντικούς κατόχους να μην αγοράζουν οχήματα χωρίς να γίνεται κανονική μεταβίβαση στο υπουργείο και να μην αρκούνται σε απλές υπεύθυνες δηλώσεις.
Όσον αφορά την περίπτωση Β δηλ. για οχήματα που έχουν χαρακτηρισθεί έως τις 5/5/2023:
1α. Αρκεί Αποδεικτικό, από το οποίο προκύπτει ο χαρακτηρισμός του οχήματος ως ιστορικού οχήματος, το οποίο έχει χορηγηθεί από τους ορισμένους κατά το προγενέστερο θεσμικό πλαίσιο αρμόδιους για τον χαρακτηρισμό φορείς (δηλαδή ΕΟ.ΦΙΛΠΑ, ΕΟΟΕ, ΕΛΠΑ, ΟΜΑΕ, ΑΜΟΤΟΕ). Αντιλαμβανόμαστε ότι σύμφωνα με την πρόσφατη Υπ. Απόφαση, αυτό το αποδεικτικό είναι το Πιστοποιητικό Καταχώρησης του εκάστοτε φορέα και ΔΕΝ απαιτείται νέα βεβαίωση χαρακτηρισμού, οπότε θεωρούμε ότι δεν χρειάζεται οι κάτοχοι ιστορικών να πληρώσουν κάποιο τέλος έκδοσης νέας βεβαίωσης. Για την περίπτωση των πινακίδων ΕΟ.ΦΙΛΠΑ θεωρείται αναγκαίο να υπάρχει κάρτα FIVA, της οποίας δεν έχει παρέλθει η δεκαετής ισχύς, οπότε συνιστούμε στα μέλη μας, των οποίων οι κάρτες FIVA έχουν λήξει ή λήγουν σύντομα, να επικοινωνήσουν με τη Γραμματεία του ΣΙΣΑ για την έγκαιρη ανανέωση της. Η ισχύς των πιστοποιητικών της ΟΜΑΕ είναι επίσης δεκαετής, αλλά λόγω της σχετικά πρόσφατης έναρξης εκδόσεως πιστοποιητικών, δεν λήγει κάτι σύντομα. Απ όσο γνωρίζουμε τα πιστοποιητικά της ΕΛΠΑ που έχουν εκδοθεί έως το τέλος του 2019 δεν λήγουν. Προσοχή στα πιστοποιητικά που έχουν εκδοθεί μετά το 2020, όπου η ΕΛΠΑ έπαψε να εκπροσωπεί την FIA, διότι υπάρχει περίπτωση να θεωρηθούν ανυπόστατα. Για την ΕΟΟΕ δεν γνωρίζουμε τι ισχύει.
1β. Αντιλαμβανόμαστε ότι δικαίωμα χαρακτηρισμού (για νέες αιτήσεις) από τις 5/11/2021 έως τις 5/5/2023 έχουν μόνο οι ΕΟ.ΦΙΛΠΑ, η ΟΜΑΕ και η ΑΜΟΤΟΕ.
- Τα οχήματα πρέπει να περάσουν ΚΤΕΟ (άρα για να μεταβούν εκεί πρέπει να είναι ασφαλισμένα με τις υπάρχουσες ιστορικές πινακίδες). Αναμένεται νέα ΚΥΑ για τις λεπτομέρειες του ελέγχου ιστορικών αυτοκίνητων από τα ΚΤΕΟ.
3α. Οι κάτοχοι πρέπει να διαγράψουν το όχημα από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ξανά πιθανολογούμε ότι θα εγγραφούν σε νέο Μητρώο Ιστορικών Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών.
3β. Για να μπορέσει να γίνει η Οριστική Διαγραφή απαιτείται Βεβαίωση περί μη οφειλής τελών κυκλοφορίας. Τα οχήματα τα οποία τελούν σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας, προκειμένου να διαγραφούν, υποβάλλεται από τους κατόχους αυτών, βεβαίωση της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. περί φορολογικής ακινησίας.
3γ. Συζητήθηκε ότι οχήματα που έχουν διαγραφεί στο παρελθόν, η διαγραφή αυτών θα είναι αρκετή & αποδεκτή. Σύμφωνα με αυτά που συζητήθηκαν εξαιρούνται οι αποσύρσεις & τα Ο.Τ.Κ.Ζ.
- Να καταβάλουν Τέλος Αδείας.
- Καταβολή Τελών Κυκλοφορίας Ιστορικών Οχημάτων (από 25€ έως 200€). Τα οχήματα άνω των 45 ετών εξαιρούνται.
- Χορηγείται άδεια κυκλοφορίας ισχύος 2 ετών. Μέχρι τη λήξη της πρέπει το όχημα να ελεγχθεί από ΕΟ.ΦΙΛΠΑ ή ΟΜΑΕ ή ΑΜΟΤΟΕ και να λάβει Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης (προσοχή στα οχήματα με σημαντικές μετατροπές που δεν είναι καταγεγραμμένες!). Μετά θα χορηγηθεί νέα άδεια 5ετούς ισχύος.
- Παραλαβή νέων πινακίδων.
Βάσει του άρθρου 37 του νέου νόμου κατανοούμε ότι θα κυκλοφορούμε ελεύθερα.
Όσον αφορά τις περιπτώσεις Γ δηλ. ποια έγγραφα μεταβίβασης είναι αποδεκτά (εκτός των μεταβιβάσεων μέσω υπουργείου):
- Σύμφωνα με το άρθρο 34 παρ. 3 του νέου νόμου, για τα οχήματα που έχουν εκτελωνισθεί ως ιστορικά και διαθέτουν οικεία τελωνειακά παραστατικά, η αλλαγή ιδιοκτησίας με υπεύθυνη δήλωση ή συμβολαιογραφική πράξη είναι απολύτως αποδεκτή. Εδώ θα θέλαμε να προσθέσουμε, πως συνιστούμε να γίνονται άμεσα αποδεκτά και τα πιστοποιητικά φορέων (πχ βιβλιαράκι ΕΛΠΑ ή δίπτυχο ΕΟ.ΦΙΛΠΑ) που διαθέτουν πεδίο μεταβίβασης, το οποίο φέρει σφραγίδα από τον αρμόδιο φορέα.
- Παρόμοια διαβεβαίωση δόθηκε από την ηγεσία της ΕΟ.ΦΙΛΠΑ για τις αλλαγές ιδιοκτησίας, όπου ο σημερινός κάτοχος δεν είναι ο ίδιος με τον ιδιοκτήτη που αναγράφεται στην παλαιά άδεια κυκλοφορίας και τελούν σε καθεστώς προσωρινής ακινησίας. Συγκεκριμένα ειπώθηκε ότι υπεύθυνες δηλώσεις & συμβολαιογραφικές πράξεις ή και παλαιές κάρτες FIVA, θεωρούνται κατοχυρώνουν την κατοχή του οχήματος. Όταν όμως τέθηκε το θέμα της διαγραφής, έγινε σαφές ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο μία υπηρεσία του δημοσίου να διαγράψει κάτι που είναι καταχωρημένο σε άλλο ιδιοκτήτη. Σαν ΣΙΣΑ ζητήσαμε από την Ομοσπονδία να ξεκαθαρίσει το θέμα αυτό και να ξεκινήσει εκστρατεία ενημέρωσης των αρμόδιων υπηρεσιών, ώστε να μην βρεθούν πολλοί κάτοχοι ιστορικών οχημάτων προ εκπλήξεων. Σε κάθε περίπτωση συνιστούμε στα μέλη μας που κατέχουν τέτοια οχήματα, να έρθουν σε επαφή με τους παλαιούς καταγεγραμμένους ιδιοκτήτες και είτε να προσπαθήσουν να τα μεταβιβάσουν μέσω υπουργείου στο όνομα τους ή έστω να αποσπάσουν μία εξουσιοδότηση από αυτούς για τη μελλοντική οριστική διαγραφή.
- Στις περιπτώσεις όπου ο σημερινός κάτοχος δεν είναι ο ίδιος με τον ιδιοκτήτη που αναγράφεται στην παλαιά άδεια κυκλοφορίας και έχουν διαγραφεί προσωρινά στο παρελθόν, συζητήθηκε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα και η διαγραφή αυτή θα είναι αρκετή & αποδεκτή. Σύμφωνα με αυτά που συζητήθηκαν εξαιρούνται οι αποσύρσεις και τα Ο.Τ.Κ.Ζ.
Ελπίζουμε να καταφέρουμε να σας λύσουμε αρκετές απορίες και μείνετε συντονισμένοι για νεότερες ενημερώσεις. Ο ΣΙΣΑ, ηγέτης στην οργάνωση εκδηλώσεων και πρωταγωνιστής στην έκδοση πιστοποιήσεων & ιστορικών πινακίδων, φιλοδοξεί να είναι και πρωτοπόρος στο φάσμα των διαδικασιών, με γνώμονα τον σεβασμό, την ευγένεια & την ταχύτητα για μία ομαλή μετάβαση στις κρατικές ιστορικές πινακίδες και για τις νέες πιστοποιήσεις.